De lijdende vorm

Bij andere situaties wordt afhankelijk van de functionaris niet altijd een voorlopig rapport opgestuurd. De voorlopige rapporten die bij ons binnen komen worden visueel beoordeeld en op basis van de bevindingen in het rapport worden er bij individuele gevallen de noodzakelijke maatregelen genomen.

De lijdende vorm. Daar moeten we het ook nog over hebben. Het citaat hierboven komt uit een beleidsnota van een opdrachtgever. Overigens: ik heb het zwaar geanonimiseerd. Niemand hoeft zich zorgen te maken dat zijn inzending hier geleakt wordt.

Tijdens een training komt die lijdende vorm vaak aan de orde. Ik heb even gedacht dat als je deelnemers daar een keer op wees, ze die vorm beter en bewuster zouden kunnen gebruiken. Dat bleek niet het geval.  Hoe komt dat? Ik denk dat er drie oorzaken zijn. Ik leg nog niet goed genoeg uit wat die lijdende vorm precies is. Deelnemers zien nog onvoldoende hoe die lijdende vorm teksten volkomen “leegzuigen”. En ze kunnen niet meer anders: het is in het ambtelijke DNA gekropen.

Als ik het daarover heb met cursisten, vertel ik vaak het verhaal over de kooi met apen en de banaan. Ik las dat verhaal ooit in het boek van Tom Pauka en Rein Zunderdorp, ‘De banaan wordt bespreekbaar; cultuurverandering in ambtelijk en politiek Groningen’.

Omdat de postbodes staken, kocht ik een scanner.  Een pijnlijke bekentenis realiseer ik me. Profiteer ervan.

Inleiding ‘De banaan wordt bespreekbaar’

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

