De drieslag

Soms zit je de hele dag in de auto. Dan kom je er niet onderuit: ‘Hallo, ik ben Tom de Ridder.’ Wat een onbenul. Wat een leegheid. En wat een afsluiter: ‘De MKB tankpas: simpel, beter, onmisbaar’. Ik roep al jaren dat ik dolgraag nog eens voor een echt commercieel bureau wil schrijven. Maar mij vragen ze niet. Ze vragen ook geen andere goede tekstschrijver. Ze vragen Tom.

Ik wil het hebben over de drieslag. Lees eerst deze nog even: ‘Zo gezond, zo smaakvol, zo Beneful’ Opnieuw geen staaltje prettig proza. Maar hij klopt tenminste.

Tom en Beneful hanteren allebei de drieslag. De drieslag is een instrument uit de retorica. Hij wordt vaak gebruikt als afsluiter van een overtuigend bedoelde speech, tekst of advertentie. Een goede drieslag bestaat uit drie samenvattende claims. Een goede drieslag werkt naar een onontkoombare conclusie. En een goede drieslag zorgt voor een knallende afsluiting.

Maar ook reclametechnisch zijn er wel wat spelregels. De drie items die je noemt, moeten iets met elkaar te maken hebben. Ze moeten elkaar logisch opvolgen. En het moet lekker bekken. Bijvoorbeeld door het ritme, een alliteratie of een assonantie. ‘Heerlijk, helder, Heineken’ heeft het alle drie. De Beneful-reclame heeft de assonantie (dezelfde klinkers). En Tom?

‘Simpel, beter, onmisbaar’. Met ‘Simpel’ is niets mis. Het lijkt me inderdaad een belangrijk productkenmerk. Maar ‘beter’? Totaal inhoudsloos. Beter dan wat? En tja, dan de onontkoombare conclusie. Wat zeg je over je product als je het al hebt aangeprijsd als simpel en beter? Het moet een leidinggevende geweest zijn. Ieder ander was ontslagen. De baas kwam met ‘Onmisbaar’.

Onmisbaar? Liegen mag best een beetje in de reclame. Maar voorkom dat je leugentje bij de luisteraar de lachlust opwekt. Waarschijnlijk zenden ze de commercial daarom zo vaak uit. Als je hem drie keer hebt gehoord, is het lachen je allang vergaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: