Tonight’s the night

Tonight's the night

 

Muziekkrant Oor bestaat 40 jaar. Hoera. Ik was 13 toen ze begonnen. Geld uitgeven aan zoiets tijdelijks als een tijdschrift deed ik niet. Ik gaf mijn geld uit aan platen. Langspeelplaten. Geen singletjes. Een van die platen was Tonight’s the night van Neil Young. Nog steeds de mooiste, indringendste popmuziek die ooit gemaakt is. Het is geen vrolijke muziek.  Ik weet nog goed dat ik ermee thuis kwam en zwaar, zwaar teleurgesteld was. Hoe in vredesnaam kon iemand die After the goldrush maakte, zo’n zwarte, donkere plaat maken? Daar zat ik bij mijn platenspelertje: met een gigantische koptelefoon, de hoes en het tekstblad. Avond aan avond. En langzaam maar zeker kwam de muziek tot leven.

In dat tekstblad stond o.a. een interview van Constant Meijers met Neil Young. Let op: mijn kindertjes hebben dat tekstblad gebruikt als tekenpapier toen ze een jaar of 3, 4 waren. Het is weg. Alles wat ik over het interview schrijf, baseer ik op mijn geweldige geheugen. Het interview was afkomstig uit muziekkrant Oor. Hoewel, interview. Dat was het eigenlijk niet. Het was meer het verslag van een poging tot een interview. Meijers vertelt onder meer hoe hij een fles black label José Guerva tequilla meeneemt voor zijn idool. Een citaat van Young over Tonight’s the night herinner ik me nog: ‘Play it loud but stay in the other room.’ En Meijers vertelt hoe Neil Young hem noemt tijdens een concert in Nederland.

We zijn zo’n 40 jaar verder, Neil Young, Constant Meijers en ik.  Meijers vertelt nu in de Volkskrant: ‘Niet dat Neil Young mij opbelt op mijn verjaardag hoor. Maar tijdens zijn laatste concert (2010) droeg hij wel een nummer aan mij op.’ En ik? Ik zie de cover van het betreffende nummer van Oor en wil mijn tekstbladen terug.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

