De vloek van de kennis

Wie een zakelijke tekst schrijft, doet dat op basis van kennis. Jij weet ergens veel van af en op basis van die kennis schrijf je je tekst. Die kennis is echter ook een enorme valkuil. Want we zijn nu eenmaal allemaal opscheppers. Als we ergens veel van weten, dan willen we dat laten zien. Als we ergens veel van weten, begrijpen we niet dat lezers zonder die voorkennis ons verhaal niet kunnen volgen. Technici hebben er vaak last van.

Vanmiddag verzorg ik de terugkommiddag van een training  Schriftelijke communicatie. Mijn cursisten zijn ziekenhuishygiënisten in opleiding. Niet alleen technici, ook mensen in opleiding gaan gebukt onder de vloek van de kennis. Je hebt zo lang gestudeerd, je hebt zulke dikke boeken doorgeploeterd …  je lezer moet weten wat jij weet. Een brief aan een ex-patiënt die getest moet worden op een ziekenhuisinfectie begint bijvoorbeeld als volgt: ‘U bent onlangs opgenomen geweest in ziekenhuis XXX te XXX. In dit ziekenhuis is de MRSA-bacterie (Meticilline Resistente Staphylococcus aureus) aangetroffen.’ Die afkorting hoef je niet uit te schrijven. Zeker niet in de openingszin.

Cor Speksnijder schrijft voor de Volkskrant. Hij schreef een kort profiel van Mahmoed Jebril, econoom en hervormer. Ik moet u eerlijk bekennen: ik had nog nooit van Mahmoed gehoord. Speksnijder wel. En daarom schrijft hij dit profiel en niet ik. Maar Speksnijder weet nog zoveel meer. Die kennis zit hem in de weg. Hij schrijft in de tweede kolom: ‘In Libië is Jebril minder bekend dan Mustafe Abdel Jalil, die aan het hoofd staat van de Nationale Raad van de rebellen.’ En vervolgens vertelt Speksnijder over Jalil.

Niet doen. Ik hoef niet te weten wat jij weet. Ik wil weten wat ik moet weten om je boodschap te begrijpen. Lees met die bril nog eens je teksten door. En schrap alles wat misschien erg knap is maar ook erg hinderlijk. Zet dat ego opzij.

En wat doe je dan met al die overbodige kennis? Misschien kun je een weblog starten?

Profiel Mahmoed Jabril de Volkskrant 25 maart 2011
Profiel Mahmoed Jabril de Volkskrant 25 maart 2011

Het begrip ‘De vloek van kennis’ komt uit ‘De Plakfactor’ van de gebroeders Heath.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s