Mijn moppenboek

de-vrouwenhater1

Mijn geheugen is niet best. Mijn geheugen voor moppen is zelfs bar slecht. Ik herinner me maar een mop. Ik doe het maar meteen, dan heeft u het gehad:

Klant zegt tegen portier bij het weggaan: ‘Hoeveel is je gemiddelde fooi?’ Portier zegt: ‘Een dollar meneer.’ Klant geeft een dollar. Portier zegt: ‘Dank u wel, u bent de eerste die het gemiddelde haalt.’

Deze mop haalde ik uit een moppenboekje dat ik als jongetje had. Het boek was totaal verfomfaaid, er zat geen kaft meer om, het lag gedeeltelijk uit elkaar. Ik zie mezelf nog liggen op de vloer in Jan van Duivenvoordestraat, rollend van het lachen.  Later realiseerde ik me dat ik heb liggen schateren om een boekje met de beste grappen uit het Engelse blad ‘Punch’.

Ik was een jaar of 6. Ik snapte helemaal niets van die moppen maar vond ze echt erg leuk. Dat had te maken met de cartoons die erin stonden. Maar waarschijnlijk ook met het raadselachtige dat ze hadden. Je zag dat het grappig was maar begreep niet waarom. Waarschijnlijk hou ik daarom ook zo van poëzie.

Het gaat met nu helemaal niet om de vraag wat poëzie is. Ik wil u deelgenoot maken van een vondst. In het Gutenberg Project vond ik alle ‘Punches’ achter elkaar. Mijn grap vond ik nog niet, ik moet ook een beetje werken af en toe. Maar ik vond wel heel veel cartoons die ik me nu weer herinner. Het is haast ontroerend om die tekeningen na al die tijd zomaar weer te zien. De tekening hierboven bijvoorbeeld. Die snapte ik absoluut niet. En is inmiddels volkomen achterhaald.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

