Normaal

sfa002023079

U kent de woordenwisseling.

Mark: Ach …
Geert: Wat, ach? Doe eens normaal, man! Wat, ach?
Mark: Doe eens normaal, man? Doe lekker zelf normaal! Tsjonge jonge!
Geert: Ja, lezen voordat je wat zegt!
Mark: Ik zou zeggen: doe je zelf eens normaal!

Er is nog weinig aandacht besteed aan Geerts pleidooi voor lezen tijdens de algemene beschouwingen. Maar dit terzijde. De woordenwisseling doet me denken aan mijn tijd op de Timotheusschool in Amsterdam-Noord. Op dat schoolplein leerde ik woorden die ik hier niet noem. Niet omdat mijn moeder tegenwoordig mee kan lezen maar omdat ik ontdekt heb dat één verkeerd woord onmiddellijk leidt tot allerlei nare spam. Nee, mijn moeder is juf, zij is wel wat gewend.

In Amsterdam ging die woordenwisseling dan verder met:

Pietje: Had je wat?
Jantje: Wat dan, wat dan?
Pietje: Had je spatsjies?

In de Volkskrant schrijft Hans Aarsman over de Z-golf. Dat is de pose die vrouwen van boven de 12 aannemen als ze verleidelijk willen poseren voor een foto: een voet voor de ander, de heupen zijwaarts gekanteld.  Daar in Amsterdam-Noord, op dat schoolplein namen we ongeveer dezelfde houding aan al ging dan ook het hoofd wat schuin omhoog, alsof je over je rivaal heen kijkt. En daar staan ze dan: twee jongetjes bij wie de hormonen nog niet door het lijf gieren in een pose die ze alleen kennen van het schoolplein. Het plaatje gisteren kwam me inderdaad erg bekend voor.

Wat spatsjies zijn heb ik nooit geweten.

Trouwens: u kent toch de site waar alle handelingen van de Tweede Kamer staan uitgeschreven?  http://doiop.com/doe_even_normaal

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

