De taal van de zorg

‘Zo, ligt u lekker?’ vroeg de ziekenverzorgende nadat ze het kussen van mijn vader had opgeschud. Ze boog zich liefdevol over hem heen en gaf nog een opbeurend klopje op het kussen.

Mijn vader had een hersentumor. De linkerkant van zijn lichaam was min of meer uitgevallen. Eten ging moeizaam. Lezen ging moeizaam. Leven ging moeizaam. En iedere dag werd hij in een rolstoeltaxi gehezen om bestraald te worden. ‘U stelt de verkeerde vraag,’ antwoordde hij pinnig, ‘u had moeten vragen: “Ligt u comfortabel?” Natuurlijk lig ik niet lekker.’

Het kwam uit goede harten. Haar vraag en zijn antwoord. De ziekenverzorgende stelde een vraag maar hoefde geen antwoord. Ze wou gewoon iets liefs zeggen. Mijn vader had die intentie moeten begrijpen en hij had daar op moeten reageren. Hij had meer dan genoeg Watzlawick gelezen om te weten dat taal meerdere lagen heeft. Maar hij kon het niet laten. En ja, geef hem eens ongelijk … ‘Ligt u lekker?’

Een paar dagen later bleek dat ook zijn rechterkant aan het uitvallen was. Het was duidelijk dat al die bestralingen niet meer hielpen. Hij besloot om ermee te stoppen. Hij wist nu zeker dat hij hooguit nog enkele maanden te leven had. Die avond kwam dezelfde ziekenverzorgende hem klaarmaken om te gaan slapen. Ik was erbij. Het is al met al een heel gedoe om een man in de toestand van mijn vader naar de wc te brengen en weer in bed te stoppen. Maar toen het klaar was en mijn vader lag, vroeg ze: ‘Ligt u comfortabel?’ Mijn vader was verguld. ‘Ja,’ vervolgde ze, ‘dat heb ik van u geleerd. Ik moet me precies uitdrukken.’

De taal van de zorg.

Ik zou willen dat ik nu kon schrijven: het maakt niet uit wat je zegt, de intentie telt. Maar dat is niet zo. Wat telt is wat je zegt en wat je doet en de synchroniteit daartussen.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

