Jouw taal is niet zijn taal

Ik zag via het onvolprezen Twitter een bericht over de campagne ‘Jouw taal is niet zijn taal’, een initiatief van de gemeente Rotterdam om de jongelui daar beter Nederlands te leren. Ik knipte een stukje uit de inleiding:

Taal vormt een belangrijke basis en kan je juist die extra plus geven bij werkgevers. Daarom is het belangrijk dat je investeert in jouw taalniveau en dus je toekomst. Niet alleen bedrijven zullen jouw beheersing van de Nederlandse taal als toegevoegde waarde zien, maar ook jij zult dit ervaren doordat jouw kansen op een baan of stageplek groter worden. Wie wil er nu niet een succesvolle carrière? Een win-winsituatie dus!

Heel even dacht ik dat het satire was. Maar nee. Dit is serieus. Ik geloof met de gemeente Rotterdam dat het belangrijk is dat jongelui goed Nederlands beheersen. In welk nest ze ook geboren zijn. Maar of deze tekst met deze foto deze doelgroep overtuigt, waag ik te betwijfelen.

Hoe het wel moet? De jongelui worden aangespoord om een test te doen. Ze moeten drie zinnetjes vertalen in ‘zijn’ taal. De eerste zin luidt ‘Moet ik een slikke jacka aan?’ Op zoek naar de vertaling ervan kom ik terecht bij een woordenboek ‘straattaal’. Google toont er advertenties bij. Wie ‘jacka’ intypt, krijgt een advertentie van Jaguar. De auto. Misschien heeft Google beter in de gaten wat de doelgroep motiveert dan de gemeente Rotterdam. Misschien is een Jag voor deze doelgroep een beter lokkertje dan ‘een win-winsituatie’.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Jouw taal is niet zijn taal”

Geef een reactie

