Het akkoord is dicht, we staan erachter

Na afloop van het beraad van de VVD-fractie gisteravond zei de kersverse fractievoorzitter volgens nu.nl/anp dit:

We hebben een stevige discussie gehad, maar de fractie staat in haar geheel achter het gesloten akkoord.

Er is iets geks met die zin. Wat zeg ik, er zijn enkele gekke dingen met deze zin. Lees hem, lees hem langzaam. Let eerst eens goed op de woorden die eigenlijk overbodig zouden moeten zijn: ‘stevig’, ‘in haar geheel’ en ‘gesloten’. Allicht was de discussie stevig want anders was het geen discussie, allicht staat de fractie er in haar geheel achter want anders stond de fractie er niet achter en allicht is het akkoord gesloten want anders was het geen akkoord. Dus eigenlijk staat er: we hebben erover gediscussieerd maar we staan er achter. Het woordje ‘maar’ duidt op een tegenstelling. Logisch zou zijn geweest: we hebben erover gediscussieerd en de voorstanders konden de tegenstanders overtuigen en nu staan we er allemaal achter. Dat staat er niet.

Lees die zin nóg eens. En neem het dan letterlijk. Ziet u het voor u? Het akkoord is gesloten, dicht. Er kan niets meer door. Erachter staat een fractie. In haar geheel. Net na die stevige discussie. Ziet u 41 verhitte koppen? Wat doen ze daar,  achter dat akkoord? Houden ze zich stil? Likken ze de wonden die ze opliepen in die stevige discussie?

En welke rol speelt Halbe daarin? Ik heb mijn twijfels. Een  manager die een ideologie moet bewaken … dik kans dat hij hem verkoopt. Wie biedt?

Ja. Ik schreef eerder over Zijlstra. Bijvoorbeeld dit. Maar ik heb niets tegen Zijsltra als mens.

2 gedachten over “Het akkoord is dicht, we staan erachter”

  1. Beste Wout Sorgdrager.
    Ik hou niet van die like-knoppen dus het wordt een “echte” reactie. Complimenten voor dit blog – maar vooral voor dat van vorig jaar – over onze Halbe. Klaterend actueel.
    Fred Seeboldt EdamVolendam

    P.S. Wil je geen woorden of zinsdelen uit deze reactie bekritiseren ? Dat is slecht voor mijn zelfvertrouwen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.