Goedendag

Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond en voor die ene lezer die mij altijd ’s nachts leest: goedenacht. Zo simpel is het dus. Je groet je publiek als je begint.

De paus gooit er hoge ogen mee. Maar het lijkt makkelijker dan het is. Ik krijg met enige regelmaat mailtjes die niet alleen voor mij zijn bedoeld maar ook voor anderen. Het vinden van de juiste aanhef is dan soms lastig. Je ziet mensen er mee worstelen. Ik heb daarom eens geïnventariseerd hoe de mails beginnen die ik onlangs ontving. Ik beperk me dan tot de mails die ook voor anderen zijn bedoeld:

Dag beste inwoners van Leermens en omstreken, Beste vrijwilliger, Geachte heer, mevrouw, Beste Kring Noord teams,  Ha ouders, Dag allemaal, Beste mensen, Les Adorables

Ik zie drie categorieën: de neutrale aanhef, de omschrijvende aanhef en de persoonlijke aanhef. Het is duidelijk dat ‘Geachte heer of mevrouw’ een prima aanhef is maar volkomen onpersoonlijk. Dus heel geschikt als je enkele mensen aanschrijft die je niet kent. De aanhef ‘Beste vrijwilliger’ vind ik al een heel stuk persoonlijker en attenter. Je spreekt je lezer aan op datgene wat je met elkaar deelt. ‘Dag allemaal’ is relatief joviaal. Je gebruikt zo’n aanhef als je op collegiale of vriendschappelijke voet staat. Over ‘Les Adorables’ moet ik nog een tijdje broeden.

Voor veel mensen zijn dit soort afwegingen te ingewikkeld. Zij vonden een eenvoudige oplossing. Ze laten de aanhef domweg achterwege en beginnen gewoon met de eerste zin. Een beetje zoals de pausen van vóór Franciscus. Brrr. Erg 2012. Erg passé.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

