Amsterdam, die mooie stad

cropped-uitzicht-ove-de-amstel.jpg

Als kind ben ik opgegroeid in Amsterdam. Ja, dat is fout. Mijn vrouw maakt zich daar vaak zorgen over. Dat u nu denkt dat ik niet weet dat dat slecht Nederlands is. En dat u daarom besluit die ultieme prachtopdracht niet aan mij te gunnen. Het zij zo. U mag die opdracht houden. Ik sta voor een nog ultiemere opdracht: iedere werkdag een stukje schrijven en dat nog leuk vinden ook. Er zijn dagen dat ik denk, ik wou dat ik iemand in de zaak had die die kar voor mij zou kunnen trekken.

Maar terug naar Amsterdam. Mijn zonen zijn opgegroeid in Leermens. De jongste had altijd wel de neiging om de horizon wat te verruimen: hij had een vriendje in Eenum. Dat hij een half jaar de wijde wereld introk, verraste mij niet zo. Maar de oudste was honkvaster. Tot hij stage ging doen bij nog even zonder twijfel de beste krant van Nederland (beste Trouw-lezers: u heeft nog een dag of 10 om van zijn werk te genieten, zo’n stage is maar tijdelijk). Hij woont dus drie maanden in Amsterdam. De Baarsjes, niet ver van Geuzenveld, waar ik geboren ben.

Onlangs bekende hij me dat Amsterdam lonkt. Diep in mijn hart begrijp ik dat ook wel. Misschien dat ik hem aanbied zich in te kopen in de zaak van zijn vader. Zo’n aanbod kan hij niet laten lopen. Sorgdrager & Zn. En dat ik het dan wat rustiger aan doe. In Amsterdam.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Amsterdam, die mooie stad”

Geef een reactie

