In de kerk

Afgelopen weekend was ik op pad met het bestuur van de kaartclub en de partners van de leden. We waren geachten een lang weekend in het kerkje van Oosterwierum, net onder Jorwerd. U weet wel, het dorp waar God verdween. De timing was bijzonder. De vrijdag dat we aankwamen besloot ons kabinet over hoe we Groningen gaan compenseren. De vrijdag dat we aankwamen waagde Kamp zich in het hol van de leeuw, in Loppersum. Ik werd verondersteld te weten hoe het er was. En ik, ik wandelde door Jorwerd. Ik wist weer eens van niks.

Maar een prachtig weekend werd het. In een mum van tijd maakten we van een anoniem kerkje óns kerkje. Hoe 8 mensen zo snel een ruimte tot de hunne kunnen maken. Her en der leesbrillen. Over de bank van de kerkvoogden hingen de snoeren van laptops, iPads, notebooks en telefoons; hun machines stonden en lagen overal. Wie denkt dat in het huidige tijdperk de telefonie draadloos is, vergist zich deerlijk.

In de kerk 1.jpg Zondagochtend klonk plots vanaf de kansel Nicolaas Beets: ‘De moerbeitoppen ruisten’. Zo kwam God toch nog even langs.

Ondertussen weet ik nog niet wat ik er allemaal van moet vinden, van dat compenseren. Eén ding moet me echter al wel van het hart. Liesbeth van Tongeren, mijn Liesbeth zal ik maar zeggen, had het over ‘Kampgeld’. Dat woord moet heel snel uit de boeken. Het is niet Kampgeld. Het is uw geld. En het mijne. Hij incasseert het. Hij geeft het uit.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

5 gedachten over “In de kerk”

      1. Na twee weekenden rust zijn we er volgend weekend niet en het weekend daarop hebben we logees. Het weekend daarop, za 8 februari, is er stamppot eten in het Dorpshuis, maar daar hebben we ons nog niet voor opgegeven. Dus …

Geef een reactie

