Het menselijk tekort

Nog wat suffig van een half uur improvisatietheater na afloop van een mooie dag tekstnetwerken zat ik op station Driebergen in de zon, op een lekker bankje en bekeek mijn e-mails. Naast me zat een oma met haar kleindochter  van een jaar of 20. Ze hadden een leuke dag gehad, zoveel was wel duidelijk. En na afloop waren ze ook nog lekker samen wat gaan eten. Ik volgde hun gesprek niet. Ik las een dag e-mails. Eén daarvan ontlokte bij mij een hartelijke ‘ach’.

Kleindochter draaide zich om en keek me wat bozig aan. Gelukkig zat oma tussen ons in. Ik voelde dat ik me moest verklaren. ‘Ik praatte tegen mezelf’, zei ik, ‘dat krijg je als je wat ouder wordt. Gelukkig beaamde oma mijn toelichting. Ook zij had er last van. Dat krijg je als je zo veel alleen bent. Hoewel, last. Nee. Het hielp haar wel. Ze vertelde hoe ze zichzelf al pratend de dag door dirigeert: ‘Zo, en dan gaan we nu …’ Dat kon ik op mijn beurt weer beamen.

Voor kleindochter was onze bespiegeling een openbaring. Maar ik zag in haar oogopslag dat ze mij maar half geloofde. Ik had hen afgeluisterd. Daarover bestond bij haar geen twijfel. De trein kwam. Oma bleef achter op de bank. Kleindochter besteeg de trein, ik besteeg de trein.

Ik kon het niet laten. ‘Zo’, zei ik tegen haar, ‘dan gaan we nu …’ maar ze had haar koptelefoon al in. Ik praatte weer tegen mezelf. De mens is inderdaad ten diepste alleen.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Het menselijk tekort”

Geef een reactie

