Mijn juiste legingsdag

 

legingsdag

Ik gedij het best in een strak, straf en duidelijk ritme. Dag nacht eb vloed volle maan halve maan nieuwe maan ijsbaan vol ijsbaan leeg het dagelijks klokgelui van half twaalf behalve op zondag maandagtennis woensdagtennis vrouw thuis vrouw weg de kliko van donderdagochtend de moorden van woensdagavond vrijdagavond zaterdagavond de schoolbus van woensdagochtend.

De sluiting van obs Dieftil luidde de teloorgang in van dit ragfijne ijzeren ritme. Niet alleen de school stopte ermee. Ook de schoolbus die op woensdagochtenden de kinderen naar gym heen en weer reed, reed niet meer. De woensdagochtend werd niet meer wat de woensdagochtend was.

U heeft het ongetwijfeld gemerkt: de Belg besloot de vrijdagse moord te vervangen voor voetbal. De vrijdagavond wordt nooit meer wat de vrijdagavond was.

Gisteren kreeg ik een brief. Bottom line: ‘Het is wel mogelijk dat hierbij uw legingsdag gaat veranderen. Uw juiste legingsdag vindt u terug in de bijlage bij deze brief.’

Mijn juiste legingsdag is donderdag. Loppersum vrijdag. Eenum vrijdag. De Schansweg vrijdag. Leermens centrum donderdag. Donderdag dendert de Groningse milieudienst door ons idyllisch dorpje. Donderdag.

Ik checkte de bijlage. U begrijpt het al: mijn juiste legingsdag wordt vrijdag.

Wat volgt? Ik houd mijn adem in.

 

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

