Herfsttafelen

herfsttafelHerfsttafels, worden die nog gemaakt? Ik zat in Amsterdam op twee Timotheusscholen, in Geuzenveld en in Noord, en daar werden we voor de herfstvakantie naar huis gestuurd met de opdracht om leuke dingen voor op de herfsttafel mee te nemen. Waarschijnlijk werd het in het curriculum omschreven als ‘besef van seizoenen’ of ‘kennis der natuur’.

Leuke dingen voor op de herfsttafel vinden, dat viel nog niet mee, daar in die nieuwbouwwijken van Amsterdam. Plataanbladen kon juf krijgen. Zakken vol. Maar die bladen waren decor. Kastanjes, paddenstoelen, eikels, bemost eikenschors, beukennootjes, bladen van de Amerikaanse eik, daarmee legde je eer in.

Maar het Amsterdamse bos was ver en mijn moeder was wat dat soort dingen betreft, luier dan menig moeder. Waarschijnlijk omdat zij ook juf was en ook herfsttafels moest draperen. Zij ging met ons niet naar het Amsterdamse bos. Het klinkt als getob maar ik kan me niet herinneren dat het me deerde.

Nu hoef ik voor een herfsttafel de deur niet meer uit. Hoewel: die walnoten, daar op de voorgrond? Die raapte ik vanochtend. De kippen vonden het weer bereinteressant wat Grote Baas daar deed. Ze scharrelden opgewekt achter me aan. Kun je kippen trainen?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Herfsttafelen”

  1. In Canada vierde we altijd Thanksgiving (2de maandag in oktober) met een feest maaltijd. Ik kan me niet herinneren dat we veel deden met het versieren van de tafel, maar er was wel altijd een herfstbouquet in de woonkamer. En dat bouquet samenstellen heb ik mijn taak gemaakt. Ik vond het altijd heerlijk. Tijd om die traditie wee nieuwe leven in te blazen.

Geef een reactie

