Oeroude dromen

RIMG0049

Jan Glas is een Gronings dichter. Hij schrijft meestal in het Gronings. De bundel ‘Als was zij mijn vrouw’ uit 2012 is een uitzondering daarop. Die is in het Nederlands. Ik moet zeggen: dat gaat me beter af. Ik vind Gronings moeilijk leesbaar en moeilijk verstaanbaar al kan het prachtig klinken. Hoe dan? Anders. Kaal, dromerig, bedachtzaam. Gronings.

En dan dit gedicht. Over dromen. Oeroude dromen. Ze zijn nergens meer welkom. Ze maken ons bang.

De overtollig geworden dromen

‘Op zijn zwerftocht door Europa
is het konvooi overtollig geworden dromen
in Sofia aangekomen.’
Mijn moeder leest het bericht triomfantelijk voor
uit de krant;
zij hamstert niet voor niets.

’s Avonds zien we de beelden op het journaal:
Doodvermoeide dromen,
sinds eind vorig jaar onderweg.

Net als in de rest van het gestresste Europa
worden de arme dromen in hun oude jassen
beschimpt en opgejaagd door de straten.
‘Ga terug naar waar jullie vandaan komen!’
schreeuwen de Sofioten.

Maar ze kunnen niet terug.
Niemand weet waar de dromen
oorspronkelijk vandaan komen.
Ze zijn ouder dan de kerken.

Jan Glas (1958)

uit: Als was zij mijn vrouw (2012)

Wil je Glas zien en horen voorlezen in het Gronings? Bekijk deze video waarin hij het  gedicht ‘Zo is ‘t nait goan’ voorleest, over de dikke buurvrouw die na haar overlijden gewoon door blijft praten.

Zijn werk wordt uitgegeven bij Uitgeverij Kleine Uil

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

