Een stukje over herkenning

Bij een zorginstelling in Assen is het al tijden hommeles. Zeg maar gerust: oorlog. Wie wat vindt en waarom wie weg moet, ik heb geen idee. Ik volg het niet. Maar soms lees ik er over.

De gloednieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht, onlangs aangesteld om de crisis te bezweren en te zorgen voor een nieuwe start, wordt door de regiomanagers onder druk gezet om alweer op te stappen. Ze krijgt veel verwijten, onder meer dat ze de medezeggenschapsraad onder druk zet en op de stoel van de raad van bestuur is gaan zitten.

De voorzitter reageert. Ze zegt: ‘Ik herken mij niet in dat beeld.’

Die zin verdient een dik boek van een goede taalkundige, psycholoog, communicatiegoeroe, politicoloog, en reputatiemanager. Als tekstschrijver verenig ik die kwaliteiten, dus durf ik er best wat over te zeggen.

Namelijk dat het een prachtzin is. Allereerst omdat het een ik-boodschap is. Je legt het bij jezelf. Het voordeel van de formulering is ook dat je niet meegaat in de escalatie. Zo had de voorzitter ook kunnen zeggen: ‘Wat een onzin, ze liegen dat ze barsten.’ Bovendien, doordat je het woord ‘beeld’ gebruikt voor meestal vrij botte beschuldigingen, peuter je ook aan de hardheid van de beschuldiging. Je framet het als ‘een beeld’, met andere woorden: niet iets echts. En ten slotte: de uitspraak is nauwelijks voor tegenspraak vatbaar. De ontkenning ervan luidt: ‘U herkent zich niet in dat beeld maar ik wel.’ En dat wisten we al.

Wie zou hem bedacht hebben? Dat lijkt me een vraag voor een geschiedkundige. Daar waag ik me niet aan.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Een stukje over herkenning”

  1. Ik ben geen geschiedkundige, maar Ik herken de uitspraak. Prinses (toen koningin) Beatrix zei het destijds naar aanleiding van het gedoe met prinses Margarita en diens toenmalige man Edwin de Roy van Zuydewijn. Onverkwikkelijk gedoe (ze zouden zijn afgeluisterd door tante etc. etc.), waar Beatrix toen afstand van nam met woorden van die strekking (maar dan in pluralis majestatis natuurlijk).

Geef een reactie

