Echte vaders

Schermafbeelding 2016-02-16 om 15.57.58
Toen dachten we nog dat het goed kwam …

“Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen het werk dat Zijn hand begon.”

Niet iedereen zal deze zinsnede vertrouwd voorkomen. Hij komt uit de zegen die de dominee uitspreekt in de kerk. Mij schoot de zin onmiddellijk te binnen toen ik gisteren een piepklein mailwisselinkje had met een collega.

Hoe kwam dat zo?

Onlangs wandelden mijn vrouw en ik door het bos en verdwaalden jammerlijk. Dat begon al bij het begin. De tekst van de routebeschrijving liet wat ruimte voor verschillende interpretaties. Multiinterpretabiliteit is een kenmerk van goede poëzie maar is ronduit lastig in een routebeschrijving. Ik mopperde wat op de de stichting die de route op haar website beschikbaar stelt: laten ze daar verdomme een echte tekstschrijver voor inhuren, ieder z’n vak. Zij graven natuur, wij schrijven teksten.

Doorlezend ontdekte ik echter dat de tekst geschreven was door een collega. Een tekstschrijver. Een Tekstnetlid. En dus tipte ik hem gisteren collegiaal: je zou het vertrekpunt beter moeten aangeven. Hij reageerde onmiddellijk: hij beschouwde zichzelf niet als probleemeigenaar, hij had de tekst 18 jaar geleden ingeleverd. Achttien jaar, ja, dan zou zo’n tekst op eigen benen moeten staan.

Dat is een klein nadeel van zzp’ers: na 18 jaar laten ze wel degelijk het werk varen dat hun hand begon. Echte vaders doen dat niet.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Echte vaders”

  1. De tekst uit Psalmen is geen garantie dat de vader het werk zijner handen niet zal alten varen, het is een verzoek, we moeten maar afwachten wat Hij ermee doet en in mijn ogen is Hij de daar ernstig in te kort geschoten.

    1. Hé, in de orde van dienst staat:
      “Onze hulp is in de naam van de HEER
      die hemel en aarde gemaakt heeft,
      die trouw houdt tot in eeuwigheid
      en niet laat varen de werken van zijn handen.”
      ik kan me voorstellen dat die zin in zijn geheel een bede is, maar de omschrijving van de Heer is hier toch echt stellend. Welke psalm bedoel jij? Je mening dat de Heer tekort is geschoten deel ik. Maar mogen we Hem dat verwijten?

Geef een reactie

