Gezocht: aandachtsgebieder

Schermafbeelding 2016-02-19 om 10.13.03

Je leert nog eens wat op een late, te late ochtend. De Volkskrant schrijft over hoe te ontzamelen, Beter Spellen leert me dat ‘zoetgevooisd’ met de ‘d’ moet omdat het afkomstig is van het werkwoord ‘vooizen’ wat ‘smoezen’ betekent in Vlaanderen en een aandachtsvelder wond- en decubitiszorg word je niet zomaar, begrijp ik uit een profiel voor die functie dat ik opensla omdat op mijn bureau nog een folder ligt voor de cursus ‘Aandachtsvelder Hygiëne en Infectiepreventie’ en ik dacht: wat een raar woord eigenlijk, ‘aandachtsvelder’.

Een aandachtsvelder is iemand die naast zijn gewone taken nog wat extra taken doet op een speciaal aandachtsgebied. En ja, dat woord bestaat ook: ‘aandachtsgebieder’, al wordt dat alleen in de hematologie gebruikt.

Zo dobber je wat langs het wereldwijde net. Tot de bel gaat en Arnold aanbelt. Of hij even ons huis mag inspecteren. Dat willen we allemaal wel en dus zeg ik ‘ja’. En ga over tot de orde van de dag. Een groot deel van mijn werk heeft geen onmiddellijke en acute noodzaak. De urgentie moet dus telkens uit mezelf komen. Had ik maar een aandachtsgebieder achter me. Misschien dat Arnold hier nog een rol in kan vervullen.

Trouwens: als ook uw spanningsboog wat kort is, ga dan eens naar plaatsengids.nl en ontdek de mooiste plekjes in Bommerig, de kerk van Drogeham of de monumenten van Lutjerijp. Wat een prachtige site. Al is het alleen maar om deze zin:

Drie buren meppen achtmaal een best duur veulen neer, anderen roosteren gauw acht duiven.

Ieder woord is een plaatsnaam.

Aan het werk. U ook.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

