Leefbaar Groningen

goed-plan-2.jpg

De NAM heeft een leefbaarheidsprogramma gemaakt voor de gemeentes waar de bodem door hun toedoen af en toe wat schudt. Voor dat leefbaarheidsprogramma maakt de NAM nu reclame. Onder meer door grote borden langs onze binnenwegen te plaatsen.

Telkens als ik zo’n bord zie, schiet mijn gemoed vol. De liefdevolle aandacht van de NAM voor Noord-Groningen kent geen maat. Ik weet ook zeker dat ze bij de NAM met de pet zijn rond gegaan. Iedereen trok genereus de portemonnee.

Wie een leefbaarheidsprogramma optuigt, zegt met zoveel woorden dat de situatie nu onleefbaar is. Dat is niet het geval. Integendeel. Er zijn volgens mij weinig regio’s waar het zo goed toeven is. Maar er is een maar.

Dat ik een zomer uitkijk op een in containers opgetrokken nooddorpshuis, een bouwkeet waar de directie van de NAM in gehuisvest kan worden en een kantoorcontainer, het geheel ’s avonds ook nog eens fraai verlicht, dat er zich hier wekelijks een meneer met een camera meldt met de vraag of hij even mag inspecteren, dat ons huis onverkoopbaar is, dat het nu alweer sneeuwt, vriest en hagelt, – sorry, ik loop weer leeg – dat kortom, we hier enig overlast hebben, heeft niet zo heel veel te maken met ons eigen doen en laten.

Dat de NAM hier een leefbaarheidsprogramma optuigt is een gotspe. Goed plan? Dien in! deelt men ons opgewekt mee. Ik heb wel een suggestie, zoals meer Groningers die zullen hebben. Als de NAM eerst de schade eerlijk vergoedt en dan haar biezen pakt? Dat laatste gaat ongetwijfeld gebeuren als de olieprijs nog verder zakt.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

