Wagenpraatjes

de-moord-op-de-gebroeders-de-witt
De moord op de gebroeders De Witt (1672), een dankbaar onderwerp voor wagenpraatjes

Mijn avond besteedde ik gisteren aan de lectuur van allerhande scabreuze, erotische, tragische, leerzame, opruiende en amoureuze tekstfragmenten. Tjee, wat heb ik de afgelopen 57 jaar toch veel gemist. Hoewel, mij slaat het hart nog niet op hol als ik over de escapades lees van Jan Stront of de transgenderiaan Hendrik van den Berg. Het zijn hoofdpersonen uit bij tijd en wijle tamelijk expliciete zeventiende-eeuwse bestsellers waar professor Lia van Gemert en haar studenten bij de Universiteit van Amsterdam een mooi boek over maken. Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon: de echte bestseller is toch maar zelden dat ene prachtboek waar je mee oud wilt worden.

Nou ken ik deze professor. En zo gebeurde het dat ze mij vroeg of ik haar master-studenten wat feedback wilde geven op hun schrijfsels. Ik zei ‘ja’. Ik durf niets maar ik spring met open ogen in het drijfzand van de toekomst. Komt tijd, komt raad. Bovendien pleit het verzoek voor de UvA. Ik heb pas leren schrijven toen ik mijn doctoraaldiploma op zak had. Het is goed dat men er al tijdens de studie aandacht aan besteedt.

En mijn oude hart klopt dan weliswaar niet sneller van de inhoud van de teksten, wél van de materie. Ik heb ooit een aantal weken in de UB van Utrecht zeventiende-eeuwse pamfletten en wagenpraatjes bestudeerd. Ze waren goed weggestopt in enorme druksels met nauwelijks te ontcijferen kriebels. Wat was het prachtig om zo diep in die materie te duiken. Wat was het moeilijk om daar wat verstandigs over op te schrijven, iets waardoor anderen dachten: ‘Die wagenpraatjes, dat is eigenlijk best interessant. Daar wil ik meer van weten.’

Als u weet wat wagenpraatjes zijn, heb ik 36 jaar geleden wellicht daar iets aan bijgedragen. Als het goed is, denkt u binnenkort: hoe zit het eigenlijk met die Hendrik van den Berg? Een transgender verdwaald in de 17e eeuw? Daar wil ik meer van weten.’

Dan kan dat, te zijner tijd.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

