Wat verdien ik?

Schermafbeelding 2016-03-16 om 08.44.58

Wat verdient een tekstschrijver? Wat verdient iemand die vakkundig andermans gedachten op papier zet? Wat verdient iemand die luistert, ook als de gesprekspartner niets zegt? Wat verdient iemand die van kolder een helder verhaal maakt? Wat verdient iemand die een kundig gesprekspartner is voor zijn opdrachtgever? Wat verdient iemand die mee kan denken over doel en doelgroep en aanpak als het gaat om tekstproducties? Wat verdient iemand die creativiteit paart aan plichtsbesef en discipline? Precies: de hoofdprijs.

Toen ik onlangs in Amsterdam de masterstudenten wat moest vertellen over het vak van tekstschrijver was dat – het leek wel ‘Tussen kunst en kitsch’ – natuurlijk ook een vraag die boven de tafel zweefde. Wat verdient een tekstschrijver? Precies: helemaal niks.

Ok, dat is wellicht wat te stellig en vooral, te klagerig. Ik ken veel tekstschrijvers en de meesten kunnen leven van hun pen. Wie mij 40 jaar geleden had verteld dat ik nu van mijn pen kon leven, zou ik niet geloofd hebben. Ik bof. Ik verdien wat ik verdien.

Er is geen werkwoord in de Nederlandse taal dat zulke verschillende betekenissen heeft. Er is geen werkwoord in de Nederlandse taal dat zo glashelder is. Wat verdient een tekstschrijver? Precies dat wat de markt – de plek waar vraag en aanbod samenkomen – hem waard vindt. Daar spelen aanbieder en vrager ieder hun eigen rol. Op die markt moet je als tekstschrijver stáán voor je handel.

Op Tekstnetblogt schreef collega Olga Leever een stuk over wat tekstschrijvers vragen, krijgen en verdienen. Gebaseerd op onderzoek van Tekstnet. Lezen. En kijk vooral ook het filmpje.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

