Een Oscar voor mijn voice-over

Schermafbeelding 2016-03-17 om 09.14.11
Scène uit de nieuwe bedrijfsfilm van het UMCG Centrum voor Revalidatie

Presentator Michiel Kahman vergeleek de sfeer met die van de Oscar-uitreiking. Ik deed mijn best daarin mee te gaan. Achter hem, op het podium, stonden zo’n 10 bossen bloemen. Voor hem, in de zaal, zaten zo’n 70 mensen. Geen tv-camera’s, geen coke, geen alcohol. Nee, het lukte niet. Hoezeer ik ook mijn best deed, dit was geen Oscar-uitreiking.

In De Uithoek, een zaal in Beatrixoord, presenteerde het UMCG Centrum voor Revalidatie gisteren haar nieuwe bedrijfsfilm. Ik mocht komen want ik schreef de voice-over. Dit was geen Oscar-uitreiking, dit was een heuse première.

De rolgordijnen gaan neer, het wordt wat schemerig in de zaal. Het wordt wat stiller. Dan gaan ook de metershoge gordijnen dicht, het wordt nog wat schemeriger. Het wordt nog wat stiller. De grote lampen gaan uit. Het geroezemoes valt weg. De muziek zet in.

En dan hoor je iemand uitspreken wat jij 3 maanden daarvoor in je werkkamertje bedacht bij een ruwe eerste montage. Dat is leuk. En even later is er applaus en krijg je bloemen. Dat is ook leuk. Nog veel leuker is het dat het gewoon een fijne film is geworden. Een fijne film over een bijzonder revalidatiecentrum. Waar honderden patiënten samen met honderden professionals dag in dag uit keihard werken om mee te kunnen doen.

Zij verdienen die Oscar en het applaus. Mag ik dan de bloemen houden?

Bekijk de film (3.50 minuten)

Lees ook: een goede voice-over, over de wisselwerking tussen tekst en beeld.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Een Oscar voor mijn voice-over”

  1. De beelden van dit filmpje zijn hoopgevend, de tekst is prima, de voice-over ook, maar de muzak eronder is storend. Steeds hetzelfde stukje muzak en dan ook nog te hard door de hele film heen! Hopelijk willen ze daar nog aan sleutelen…

Geef een reactie

