Haar

Schermafbeelding 2016-03-17 om 23.07.54
Zou deze advertentie in Rotterdam gemaakt zijn?
Ik vind ‘haar’ zo mooi. Zo liefdevol, zo genieterig. Amsterdammers die over hun haring praatten, zeiden dat ze ‘haar’ zo lekker vonden. Waarschijnlijk doen ze dat nu nog. En misschien is het wel helemaal geen Amsterdams – wat weet ik er nou helemaal van?

Iemand attendeerde mij gisteren op een klein aanvalletje van de ‘haar-ziekte’. Ik gebruikte het in een verwijzing naar een centrum en dat is inderdaad onzijdig en dus moeten we naar hem verwijzen in de mannelijke vorm.

Het klopt. Beslist. Maar ik vind het dwingelandij. Ik ken de taalgoeroe’s niet persoonlijk. Maar zo’n Jan Renkema of Eric Tiggeler zie ik wel in een haring happen. En ik weet gewoon zeker dat ze dan tegen zichzelf zeggen: ‘Wat smaakt ze weer heerlijk’. Dus het mag. En dan mag ik ook naar eigen goeddunken verwijzen. Tenminste, zo lang het maar niet een officiële tekst is.

Bij samenstellingen zoals rodewijnglazen mag je een tussenstreepje zetten als je dat handiger vindt. Die coulance, die laissez-faire-mentaliteit bepleit ik ook rond ‘hem’ of ‘haar’. Kies zelf, net naar u goeddunkt. Zeg maar dat het mag, van mij.

En dan gaan we nu genieten van het weekend. Ik heb zin in haar.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Haar”

Geef een reactie

