Kuddedier

 

Uitzicht op vilsteren
Uitzicht op Vilsteren

Er bestaat een foto van mij die werd gemaakt tijdens een gezellig weekendje weg met vrienden van vrienden van vrienden. Het is 1977. Ik zit aan een grote houten tafel met een geblokt plastic tafelkleed, achter me een gebeitste schrootjeswand. Ik kijk somber naar een grote kruik drank pal voor me, en een bouwwerk van een spel Stap-op-kaarten daarachter. Een jonge jongen. De linkerhand onder de kin, wallen onder de ogen, een leeg glaasje bij de rechterhand. Ja, de mens is een kuddedier. Ja, de mens leeft het liefst alleen.

Afgelopen weekend was ik opnieuw groepsgewijs op pad, ditmaal met de kaartvereniging. De vrouwen mochten mee. En dus waren we geachten in een huisje. Best een heel huisje maar toch, een huisje. Gekaart is er niet. We deden wel aan miniseminars over stuwend leiderschap, gerichte 1 op 1-coaching, spoorzoeken met de professor, en verhalen over onze ouders en hun ouders.

Zij deden niet aan dit soort weekenden. Zeker, ze hadden vrienden, maar die kwamen op zondag na de kerk op de koffie en als ze boften kregen ze daarna een glaasje sherry. Mijn moeder trof geestverwanten in haar boekenclub, mijn vader bij studie-avonden, maar ik betwijfel of ze ooit schaterend door de Vilsterse bossen hebben gestruind. Ze hebben veel gemist.

Er werden natuurlijk foto’s gemaakt. Ook van mij. Ik word daar niet vrolijk van en dat ligt niet aan de fotografen. Maar ondertussen realiseer ik me wel dat ik het heb geleerd, drie dagen leven in een groep. Dat is winst.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

