Referendum

Wat je kunt doen met lege wc-rollen
Wat je kunt doen met lege wc-rollen

Die Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, wat vinden we daar eigenlijk van?

Ik ben nu bij pagina 23. Tot nu toe vind ik het niet zo spannend. Hier en daar zijn er passages die ik niet helemaal snap. Hier en daar zijn er passages die ik helemaal niet snap. Ik vond zelfs een passage die ik wel snap. Niet de titel: want wat doet die Europese Gemeenschap voor Atoomenergie daar nou tussen?

Een actiegroep heeft bedacht dat deze overeenkomst een opmaat is voor de toetreding van – o my God – Oekraïne tot de EU. En als we iets moeten voorkomen is het dat Oekraïne bij Europa komt. En natuurlijk is het ook lachen, dat je met een populaire onzin-site een referendum kunt afdwingen. Ik zag dat Enzo Knol zo’n 700.000 volgers heeft. Die jongen heeft pas echt macht.

En dus moeten we ons nu over dit verdrag een gefundeerde mening vormen. Ik weet, democratie is niet vrijblijvend. Maar ik vind het niet makkelijk. Diep in mijn hart dacht ik dat we daar politici voor hadden gekozen. Iemand kiezen is iemand je vertrouwen geven. Om zo’n associatieverdrag nu eens grondig uit te pluizen en zich er een mening over te vormen. Om afwegingen te maken. Om een beslissing te nemen.

Maar niet dus. Nee of ja. Ik moet nog 165 pagina’s. Voor dit stukje krijg ik trouwens 48.000 euro. Dat is dan wel weer mooi meegenomen.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Referendum”

  1. Jouw (en mijn) partij zegt dat voor stemmen slimmer is dan wegblijven. Omdat peilingen zeggen dat er genoeg opkomst komt. Baal ik van, want ook ik vind referendum over zoiets foute boel. Ik wil het liever boycotten. Ben benieuwd wat jij (en ik) uiteindelijk gaat doen. Groet, Christine

    1. Als je op peilingen vertrouwt, vertrouw je op de voornemens van mensen. Doe dat nooit. Wat mensen van plan zijn en wat ze werkelijk doen, daar zitten nog erg veel stappen tussen. Dus ik stem ‘voor’.

Geef een reactie

