De basics van een plan

Leermens-schoolmeesterrapp-1828Een van de bestuursleden van de kaartvereniging noemde mij in een groepsapp ‘de bovenmeester uit Leermens’. Ik bespeurde wat ergernis in die omschrijving. Of was het jaloezie? Inderdaad beschik ik over een uitstekend afgestelde set normen en waarden en de ultieme drive om die normen en waarden uit te dragen, waar ook ter wereld. Ben ik een frik? Oké, ik ben een frik. Maar heus, het zijn erg goede waarde en normen.

Het betrof een akkefietje als gevolg van karaktereigenschap die ik 1 op 1 heb geërfd van mijn vader. Hij kwam niet heel vaak bij ons in Leermens. Maar als hij kwam, maakte hij bij binnenkomst onmiddellijk duidelijk hoe laat hij weer weg ging. Dan was dat maar duidelijk. De familie komt uit de walvisvaarderij en dan krijg je dat. Immers, improviseren kan alleen als je strak plan hebt. En omdat improviseren in de walvisvaarderij belangrijk is, is een strak plan dat ook.

Kortom: we weten graag waar we aan toe zijn. Wie komt waar wanneer en neemt wat mee en welke trein terug: de basics van een goed plan. Improviseren kan altijd nog.

Veel kaarters hebben daar moeite mee. Zij leven erg in het moment.

De illustratie komt uit de transcriptie door de Groninger Archieven van het  schoolmeesterrapport van meester Veendyk, schoolmeester te Leermens in 1828

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

