Een god van niks

Vandaag wordt in het UMCG de UMCG-dichter 2016 bekend gemaakt. Ik mag namens de vakjury het juryrapport voorlezen. Dat stemt allereerst deemoedig. Those who can, practice. Those who can’t, preach. Maar het is toch vooral gewoon leuk. Vorm je maar eens een mening over al die verschillende gedichten.

Ik ben blij met de aandacht voor poëzie in het ziekenhuis. Poëzie maakt een mens niet beter. Maar poëzie kan wel woorden geven aan emoties zoals hoop en wanhoop, geluk en verdriet, woede en dankbaarheid. Ik kom veel in dat grote ziekenhuis. En nog iedere keer ben ik geroerd door de waanzinnige mêlee van mensen. De bijvuller van de koffie-apparaten, de aio uit Bolivia, de moeder van een dochter die bevalt, de patiënt voor de oncologie-poli, de ICT’er, de man van de vrouw die alles vergat en zelfs dat … Al die mensen, al die emoties.

Lang niet iedereen heeft behoefte aan woorden om iets met die emoties te doen. En vaak staan we domweg sprakeloos, woordeloos, onmachtig. Maar niet altijd. Een mooi gedicht maakt je niet beter. Maar een mooi gedicht kan je wel helpen om je in die emotie onder te dompelen, erin op te gaan, ernaar te kijken, en – eventueel – die emotie te omarmen.

En soms, soms kan een gedicht je ook gewoon opbeuren.

Zes en twintig eenden
paggelen me kwakend tegemoet
want ik ben een broodgod

Zes en twintig eenden
zwenken zwijgend rechtsomkeert
want ik ben een god van niks.

(J.C. van Schagen)

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

