Leve de republiek #2

ANP-45357436

Schrijf je een keer in je loopbaan een opruiend stukje, gewoon, om ook eens in Pauw te kunnen zitten, laat de techniek me in de steek. Een complot? Zou zo maar kunnen. Maar dit stond er:

Over de markt in Zwolle klinkt bedeesd een jongensband, vergezeld door wat dansers. Ze doen Herman Brood:

 Goin’ down the line, head up high
I wonder why it’s so hard to feel fine
Got all I need plastic teeth, a pocket full of speed and I’m cool in the heat

Ik kijk heel even Koningsdag op televisie. En val met mijn neus in de boter. Brood. Zwolle. En plots een bord: Leve de republiek. De camera weet niet hoe snel ze wegdraaien moeten.

Ik weet, een paar trouwe lieve lezers maak ik niet blij met dit pleidooi maar jongens en meisjes ook … het is nu toch echt tijd voor een andere staatsvorm. Iets met een gekozen staatshoofd. Mag ik meteen maar een voordracht doen? Bram van Ojijk. Hij zou het goed doen als president. En andere Bas de Gaay Fortman.

Ik zie maar één bezwaar: hebben zij dochters die onwillekeurig mee moeten dansen, gewoon, omdat ze het niet kunnen laten? Waarschijnlijk niet. Dus ook de dochters van de president moeten we kiezen. Ik weet wel wel drie kandidaatjes. Ze wonen al in het paleis.

Mocht Pauw mij om dit standpunt willen uitnodigen, helaas, nu kan ik niet meer. Nu zit ik in Italië. Kijken hoe een republiek bevalt.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

5 gedachten over “Leve de republiek #2”

  1. Een republiek is een prima idee, Wout. Maar waarom draag je alleen mannelijke kandidaten aan? Wat vind je van Ineke van Gent of van Gerdi Verbeet?

    1. Heel even hier mijn persoonlijke vrouwelijke president gevraagd maar Gerdi valt af en Ineke, daarover wordt geaarzeld. Ik zeg: marianne Vos of Andre van Es. Groeten uit Ravello.

Geef een reactie

