Fundakijken, Fundalezen, Fundaschrijven

Schermafbeelding 2016-05-12 om 14.53.34

Is het een hobby, huizen kijken op Funda? Ik denk het wel. Is het een veelvoorkomende hobby? Ik denk het wel. Mensen vinden het gewoon leuk om rond te neuzen in al die huizen die te koop staan of verkocht zijn. Ieder huis is een mogelijkheid op een nieuw leven. Fundakijken is te vergelijken met surfen langs datingsites of vacaturebanken. Fundakijken is dromen van een nieuw leven.

Gisteren hadden we het in onze Tekstnet-e-mail-gespreksgroep over een Funda-tekst. Vermeld je wel of niet de nare details zoals achterstallig onderhoud aan de kozijnen, een rotte dorpel onder de voordeur of een balkon dat op instorten staat? Conclusie: wel doen maar dan op zo’n manier dat de potentiële belangstellenden het mankement als buitenkansje gaan zien. Dus: ‘Het huis ligt op een heerlijke locatie en heeft een prachtig uitzicht. Het behoeft wel een flinke opknapbeurt. Daar is de prijs dan ook naar.’

Ik ben geen Fundakijker in hart en nieren. Maar iemand in mijn directe omgeving doet het graag. En zo lees ik soms de omschrijvingen. Ik houd erg van die teksten. Het zijn een soort puzzels. Veel woorden staan namelijk voor iets anders. ‘Leuk’ = sober, ‘gedeeltelijk gemoderniseerd’ = op te knappen, ‘knus’ = klein, ‘sfeervol’ = oud, ‘keurig’ = smakeloos, ‘veel mogelijkheden’ = veel te doen.

Natuurlijk. Ik begrijp ook wel dat je liever schrijft:

Het betreft hier een knus appartement  welke gedeeltelijk gemoderniseerd is met een sfeervolle eenvoudige badkamer die veel mogelijkheden biedt.

in plaats van

Het is een klein appartement met een verouderde badkamer.

Maar kijken we niet  dwars door zo’n opgefleurde tekst heen? Vast wel. Als we willen. Misschien werkt het anders. Misschien zien we een foto van een huis en denken we: ‘Ja, dat huis, dat lijkt me wat. Dat leven wil ik.’ Vervolgens zoeken we in de tekst naar de woorden die we willen vinden. Knus, sfeervol, vol mogelijkheden. Dromen kan zo lekker zijn.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

One thought on “Fundakijken, Fundalezen, Fundaschrijven”

Geef een reactie

