Mijn zwembad

zwembadgat

‘Let’s write a swimming pool’, zeiden Paul Mc Cartney en John Lennon ooit tegen elkaar toen ze zich aan het schrijven van een nieuw liedje zetten. Dat moet een goed gevoel zijn. Zelf citeer ik met enige regelmaat de opening van Beatrijs: ‘Van dichten comt mi cleine bate. Die liede raden mi dat ict late …’

Van je kunst leven, dat is maar weinig mensen gegeven. Je moet het erbij doen. Voor de lol. Of omdat je nu eenmaal niet anders kunt. Mij is die verzengende, alles overheersende passie niet gegeven. De formulering suggereert dat ik de oorzaak buiten mezelf leg. Dat is niet zo. Ik wil maar zeggen, ik verwijt het mezelf niet: iets dolgraag willen, en het toch niet doen.

Dit overdacht ik, terwijl ik in 3 dagen bijna 3 kuub hout in stukken zaagde, in mootjes hakte en knus wegborg tot de winterdag komt en het vuur moet branden.

Er is maar een conclusie mogelijk: ik hak liever hout dan dat ik schrijf. Dat zwembad graaf ik zelf wel.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

