De rechtvaardiging van de jacht

Drie jagers

Stedelingen slaan aan het jagen, constateert de Volkskrant. En dat mag in Nederland. Opmerkelijk is dat de jagers die aan het woord komen zo hun best doen zich te rechtvaardigen. Opmerkelijk zijn ook de redeneringen waarmee ze dat doen.

Marike zegt: ‘Als jager bewaar je het evenwicht tussen het wild en de mens. Er zijn veel mensen en er is veel wild. Ik vind jagen eerlijk. Zo’n ree heeft een goed leven gehad.’ Met andere woorden: omdat de ree een goed leven had, is het eerlijk hem dood te schieten. Ik heb ook een goed leven gehad. Ik zou het heel oneerlijk vinden als Marike daarom mij doodschiet.

Sybrand zegt: ‘Mensen die er negatief over denken zien een jager alleen als iemand die dieren doodt. Maar jagen is veel meer dan schieten.’ Met andere woorden: omdat het meer is dan schieten, valt het wel mee, dat dieren doodschieten.

Alleen Ties doet niet moeilijk: ‘Ik legde aan en het was in één keer raak. Dat was wel een euforisch gevoel.’

Weet u. Ik kan me wel voorstellen dat lekker rondstruinen door moeder Natuur fijn is. En dat schieten een kick geef. En dat wild lekker is. En dat je denkt: ‘Blij dat ik mens ben en geen ree.’ Maar ga het niet mooier maken dan het is.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

