Nee nee

Ik had zojuist mijn zoon op bezoek. Kennelijk was hij door mijn vrouw (ze heeft een  congres op Terschelling) gemaand om even te kijken of ik het red. En dat terwijl ik net dat stukje wilde schrijven dat ik al weken wil schrijven: over de invloed van negatieve termen in onze boodschap op de ontvangst ervan. Zo zaten Chris en ik vorige week op een terras waar op de deur stond:

Wij kunnen niet uitsluiten dat er allergenen in onze producten zitten.

Moet je net twee tekstschrijvers hebben.

Er ontspon zich een professioneel gesprek over de vraag of je niet beter kunt schrijven:

Het is mogelijk dat er allergenen in onze producten zitten.

Die dubbele ontkenning is in deze zin onschadelijk gemaakt. Maar betekent het hetzelfde? Technisch wel. Gevoelsmatig niet. Van zin 2 word ik zenuwachtiger dan van zin 1.

Nou. Hier had ik dus graag een verhandeling over willen schrijven. Wat doen negaties met het bevattingsvermogen van de mens?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

6 gedachten over “Nee nee”

  1. Ik las gisteren een bericht met een aankondiging van de sluiting van een tuincentrum: ‘ons besluit is rationeel genomen maar wij kunnen niet ontkennen dat emotie hierbij ons vreemd is’. Heerlijk 😊

Geef een reactie

