Op Marsum

De-kerk-van-Marsum

Ik mocht eergisteren de beheerder van de kerk van Marsum interviewen.

En zo reed ik richting de wierde van Marsum. Het was alsof God zelf zijn kerk even op zijn hand neemt en hem boven het land uit tilt: kijk hier, mijn kerk, een baken voor de mens, een trefpunt.

Wat het uitzicht goed doet, is de gedeeltelijke afwezigheid van bomen om de kerk. Veel kerken worden aan het zicht onttrokken door een dikke rij bomen. Ik vind dat jammer. Ik houd erg van bomen, ze zijn monumentaal, ze zijn oud of een beetje oud en ze hebben veel gezien.

Maar bomen om zo’n kerk? Er zijn bomen genoeg hier op het Groninger land. Geef de kerken hun uitzicht terug. Geef ons het zicht op de kerken terug.

Kerk-van-leermens-zomer
Ter vergelijking: de kerk van Leermens. Is-ie niet prachtig?

Over de kerk van Marsum leest u op de  website Eemsgoed.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Op Marsum”

  1. Dank voor dit mooie stukje. Mijn vader kwam er vaak op zijn routes door het Groninger land. Hij was pianostemmer. De kerk van Marsum was voor hem een plekje om even helemaal tot rust te komen. Tot aan zijn dood heeft hij altijd over dit kerkje gesproken. Het is een schitterend plekje.

Geef een reactie

