Een fotolijstje

Voor haar 85e verjaardag kreeg mijn moeder van mijn zonen een digitaal fotolijstje. Ze was er oprecht blij mee – ik kan niet anders zeggen – maar had met het apparaat weinig affiniteit.

Mijn jongens hadden het lijstje zeer compleet gemaakt met een USB-stick met wat foto’s. Stuk voor stuk heerlijke foto’s van mijn heerlijke jongens en hun heerlijke leventjes. Mijn moeder zag het en genoot. Maar telkens als ik bij haar kwam was de fotolijst uit. Als ik vroeg of ik hem aan zou zetten, antwoordde ze altijd met een hartelijk ‘Ja, graag’. Waarom ze het had uitgezet werd me nooit duidelijk. Hoe ze dat had gedaan trouwens ook niet.

De foto’s gingen haar wel altijd te snel. Iedere keer zette ik het wat langzamer.

Later realiseerde ik me dat voor een vrouw van bijna 86 met een milde dementie in haar hoofd en een afnemend besef van tijd en plaats zo’n diavoorstelling misschien ook wel te veel van het goede was.

Toen we de spullen van mijn moeder verdeelden, kreeg ik het fotolijstje. Nu staat het op het kastje bij mijn bureau. Hij doet het niet, het snoertje ontbreekt. Misschien plak ik er wel een foto op.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Een fotolijstje”

Geef een reactie

