Een ontmoeting

Een typisch Afrikaanse markt in Cajarc tijdens AfriCajarc
In een wonderlijk, tamelijk onverstaanbaar mengsel van Engels en Frans sprak ze me aan, een bijzonder extraverte Britse dame van een jaar of 70. Ik had even geen idee waar het over ging. Maar zo bleek, het betrof mijn i-Pad. Dat die zoveel kleiner en eleganter was dan die van haar man. Ze begreep dat ik geen Fransman was en ging over in Engels. ‘Sta ik daar in mijn beste Frans iets te zeggen, en dan begrijpt hij het nog niet!’ zei ze, grappend verbolgen.

‘Nou, als dat uw beste Frans is, moet u nog wat oefenen’ kon ik niet nalaten op te merken. Dat leverde me wat later een standje op van mijn echtgenote:

‘Dat zeg je niet!’

Tja. Ik deed het wel. Ik kan mezelf soms niet helpen.

Even later kwam ik haar weer tegen, bij een kraam waar ze Afrikaanse jurken bekeek. Ik groette, zij groette terug en begon een verhaal over vrouwen die altijd maar kleren kopen en mannen die daar een hekel aan hebben. Hoe zat dat met mij? Ik zei dat als mijn vrouw 10 jurken wil kopen, ze dat echt zelf moet weten. Maar inderdaad, al dat passen was niet mijn ding. Ze vervolgde haar weg. Toen draaide ze zich om. 

‘And what about Brexit?’ Het was net alsof ze die vraag gewoon moest stellen. 

Ik vond dat ze hadden moeten blijven en zij was dat met me eens. Maar ze had voor Brexit gestemd. Ze kon er niets aan doen:

‘Pas later vertelde men ons wat er mis zou gaan nu de Britten de EU verlaten. Mijn beide zoons bijvoorbeeld, zij dreigen nu werkloos te worden.’

Alles wat ik echt meekreeg was: ‘ik was jaren lerares Frans’.  

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

