No reply

Schermafbeelding 2016-08-03 om 09.56.36
De mail die je krijgt na een bezorgklacht komt van ‘noreply’

Sorry. Ik ben er weer en het allereerste thuis-stukje is meteen zo’n zeurstukje. Dat de krant slecht, laat, te laat of niet wordt bezorgd, dat went. Daardoor stond ik er niet bij stil dat een beroep op de vakantieservice echt teveel gevraagd is. In mijn naïviteit regelde ik dat de krant tijdens onze vakantie bij de buren zou bezorgd worden. Dat bleek lastig. Pas twee dagen voor onze terugkeer kwam de krant bij hen in de bus. En nu blijft-ie daar bezorgd worden.

Wie dit wil aankaarten bij de Volkskrant heeft een groot probleem. Zeker. Er is de bezorgservice per internet. Dat menu biedt een paar opties. Je kunt bijvoorbeeld melden dat je de krant niet kreeg. Of dat-ie beschadigd is. Dat helpt niet. Bellen dan maar? Je krijgt exact dezelfde opties. Een mailtje? Kan niet. Je kunt wel een brief sturen. Naar een postbus.

En dus ga je twitteren.

En verdomd. 5 minuten later kan er ineens wel gecommuniceerd worden. De jongens en meisjes van de webcare melden zich.

Schermafbeelding 2016-08-03 om 10.12.50

De Volkskrant is natuurlijk niet de enige die het zo regelt.

25 jaar geleden leerde ik de definitie van PR: ‘het structureel en stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen de organisatie en haar doelgroepen’. Maar wél op de voorwaarden van de organisatie. Bellen mag niet meer. Mailen mag niet meer. Je krijgt een menu en daar moet je het mee doen. Wat een armoe.

6 gedachten over “No reply”

  1. Niet alleen Volkskrant… Bij Trouw krijg je via internet ‘een dag extra abonnement’ als je meld dat de krant niet bezorgd is. Zul je de uitgebreide zaterdagkrant missen, krijg je bij wijze van spreken een dag extra: zal maar net de flut-maandageditie zijn…. Overigens: VK en Tr horen tot dezelfde persgroep en hebben ook het zelfde distributeur heb ik me laten vertellen.

    1. Precies – het werkt bij de VK net zo. Een goedmakertje waar je echt helemaal niets aan hebt. Laat ze gewoon telkens 2 euro terugstorten. Maar mij stoort vooral het feit dat je op geen enkele manier contact kunt krijgen. Alleen als je erover gaat Twitteren. Wie niet twittert wordt niet gehoord.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.