WK Opgieten

DalerpeelHet cafetaria – een nieuwbouwhuis aan een eindeloze weg langs een eindeloze vaart – bleek een heus café met 5 bruine tafels, een flipperkast, een biljart, een dartbord en een toog. Toen ik binnenkwam draaiden de drie aanwezigen zich om. Zag ik Drentse argwaan of verwarde ik argwaan met opperste verbazing? Ze zaten aan een tafeltje dat ze volgebouwd hadden met koffiekopjes. Eén van hen stond moeizaam op en vroeg wat ik wilde gebruiken.

Dat zijn momenten van de waarheid. Wat ik wilde was patat; wat ik zei was koffie. En dus kreeg ik koffie, met een speculoosje.

Er stopte nog een auto. Twee mannen kwamen binnen. Een droeg een joggingbroek en slippers. Ik nam aan dat het stamgasten waren maar ik was abuis, zo bleek uit de verrassing op de gezichten van de andere drie bezoekers. De heren wilden cola. Ze moeten dat als jenever achterover hebben geslagen want geen 2 minuten later stonden er 2 lege en 2 volle glazen op tafel. Ze betaalden en vertrokken. Het bezoekje had geen 5 minuten geduurd.

Ik vertrok ook. Bij de begraafplaats regende het wat. Op de parkeerplaats stonden al heel wat auto’s en hun inzittenden in hun begrafeniskleren. Het tafereel had wat weg van een drive-in begrafenis. Ik wist van vorig jaar dat er een schuilhokje was en liep de begraafplaats vast op. Daar stonden mensen die ik kende. We praatten wat, over de overledenen in het algemeen en die van vandaag in het bijzonder. En over hoe het nu ging. Het klaarde wat op. De regen werd miezer. Het gebabbel verstomde. De auto kwam. Erachter de familie. Mijn broer, mijn schoonzus. Weer was een moeder overleden.

Achter de auto liepen we naar het graf. Boven het gras hing een lichte nevel waar de zon even doorheen scheen. Er was een druppel. En nog een. Paraplu’s gingen open. Het gebed. De tranen. De teraardebestelling. De doffe ploffen van grote rozen op de kist. De koffie. De kadetjes. De ontmoeting. De onvermijdelijke gezelligheid.

In de auto terug een reportage over het WK Opgieten.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “WK Opgieten”

  1. Om de een of andere reden ontvang ik geen mailtje als je een blog hebt geplaatst. Als ik me opnieuw aanmeld, zeg ‘je’ dat ik al een abonnement heb. Kun je nakijken wat er mis is?

    1. Ha Dia, wat vreemd. Ik heb geen idee. Wat ik nu heb gedaan is het volgende: ik heb je als “volger” radicaal verwijderd. Misschien dat als je je nu opnieuw aanmeldt, het wel lukt. Zou het kunnen dat je een heel secuur spamfilter hebt? Dat ik bij je spam terecht kom?

Geef een reactie

