Dromen

wolken

‘Hoe kom je er in de hectiek van alledag aan toe om (eindelijk) je dromen te realiseren?’ Ik kan het leren, lees ik in een brochure over een congres.

Mijn alledag is niet zo hectisch. Ja, als de bramen of de pruimen rijp zijn, is dat best een klus. Of als je zoon gaat trouwen en de vakantie nadert. Maar voor het overige zijn mijn alledagen eigenlijk best te doen. Laten we de vraag dus maar herformuleren. Hoe kom je er aan toe om (eindelijk) je dromen te realiseren?

Ik citeerde al eens Neil Young: ‘If you follow every dream you might get lost.’ Dat is een waar woord. Je droom volgen is natuurlijk mooi maar wat is droom en wat is wens en wat is onderbuik? Op Funda zie ik tientallen huizen waarvan ik denk: ‘Wow, als ik daar toch eens zou kunnen wonen, dan zouden al mijn dromen bewaarheid kunnen worden.’ Ik weet: ‘Onzin, er verandert helemaal niets.’

Het antwoord op de vraag hoe je je dromen kunt realiseren, geef je namelijk al die alledagen helemaal zelf. Je doet wat je doet. Je brengt de kinderen naar school, je doet de boodschappen, je werkt wat, je schrijft wat, je haalt de kinderen van school, je voert ze thee en biscuitjes, je kookt een potje, je schrijft een stukje, je stofzuigt een kamer, je plukt als je boft een keertje bramen of pruimen en maakt ze schoon, je werkt nog wat, je gaat eens op bezoek of naar de film, je leest een boek, je doet wat in de tuin, je kijkt tv, je doet niks, je rommelt wat, je maakt de puzzel in VrijNederland.

Wil je je droom realiseren? Echt, dat is niet zo moeilijk. Je schrapt alles hierboven en doet niet wat je doet, maar doet wat je moet. Discipline heette dat vroeger. En als het een echte droom is, is die discipline niet knellend maar bevrijdend.

Het feit dat je desondanks die pruimen gaat plukken betekent alleen maar dat die droom van jou geen droom is maar een wens.

Dit heb ik bij mezelven overdacht …

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Dromen”

Geef een reactie

