Ervoor gaan

v6axmu9am5cl_wd640.jpg

Als Nederlanders ergens voor gaan is het al meestal een gerecht in een restaurant. Wij gingen laatst bij de Mexicaan voor de klassieke Mexicaanse combo, een gerecht dat al zo’n 30 jaar op de kaart staat bij Four Roses. Hoe en wanneer die zegswijze erin is geslopen weet ik niet. Ik vermijd het als het even kan. Ik ga nergens voor, ik kies.

Onze Olympiërs gingen niet voor de Mexicaanse combo maar voor goud. Misschien dat ze dat ‘gaan voor’ toch wat lichtvaardig opgevat hebben. Want niet iedereen redt het, begrijp ik, al houdt Dione de Graaff de moed erin, zo goed en zo kwaad als  het gaat. Misschien dat de zegswijze ‘ergens voor gaan’ aan een herijking toe is. ‘Ergens voor gaan’ betekent voortaan echt gewoon: ‘kiezen’.

‘En waar ga jij voor?’ ‘
O, ik ga voor goud.’
‘Ja, dat ziet er ook wel goed uit. Misschien ga ik dat ook wel.’

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Ervoor gaan”

Geef een reactie

