Sociale media ontploft

image-3519878
De restanten van wat eens sociale media waren

Ik las in de Telegraaf (vraag niet hoe ik daar nu weer terecht kwam)  over een medewerker van een visserij-museum die Facebook en Twitter had doen ontploffen. Toen hij uitlegde hoe touw gemaakt wordt, had hij een fout grapje gemaakt over het vastbinden van Marokkaanse jongetjes. Iemand had dat foute grapje gehoord en begon er verontwaardigd over te twitteren.

De krant schreef dat de meneer de sociale media had doen ontploffen. Dat is niet juist. Die meneer maakte een fout grapje. De twitterende toehoorder deed de sociale media ontploffen. Verontwaardiging doet het daar nu eenmaal goed.

Zelf maak ik ook wel eens een fout grapje. Zo … maar laat ik mijn eigen hier maar op de vlakte houden.

Weet u. Voor een ontploffing is natuurlijk gas nodig maar óók een vonk. Zonder vonk verdwijnt gas vanzelf. Maar dat levert natuurlijk weinig likes op.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Sociale media ontploft”

  1. Tja. Je kunt de foute grap beschouwen als de vonk die het reeds aanwezige gas (te weten: een structureel, basaal gevoel van onvrede over hoe er wordt aangekeken tegen jongens van Marokkaanse komaf) doet ontploffen. In dat geval is de aanwezigheid van dat gas het echte probleem. Maar je kunt natuurlijk ook anders redeneren: als je weet dat er een gaslek is, moet je niet met vuur spelen. Doe je dat wel, dan is er sprake van opzet. Dan zou ik dat weer erger vinden.

Geef een reactie

