Onachterhaalb’re tijd

Uithuizen,_Menkemaborg,_Tuinmuur_met_kassen
Tuinmuur bij de Menkemaborg

Ze was in de buurt en vroeg per e-mail of ik thuis was voor een kopje koffie. En misschien konden we dan samen een stukje fietsen. Een kopje koffie, een stukje fietsen: jazeker, altijd. En zo fietsten we via Godlinze richting Kolhol en ’t Zandt en van daaruit langs De Diek’n naar Oldenzijl en Uithuizen.

Hoogzomer in Groningen. In het noorden draaiden de windmolens gestaag hun rondjes, in het westen lag het land te blakeren in de zon. Ertussen kronkelde het Meedstermaar. Op de akkers waren her en der combines druk in de weer: enorme insecten doorkruisten het land en vermaalden het graan tot korrels en stro, grote stofwolken achtervolgden hen.

Bij de Menkemaborg dronken we wat. ‘Het is alsof er een luikje in de tijd opengaat’ zei ze en zo was het. Hoewel, luikje, nee, het was een deur, een enorme open deur waardoor we geteleporteerd werden naar het Christelijk Lyceum in Veenendaal 1974.

Daar waren we weer. Ze noemde wat namen van mensen die we daar toen kenden, mensen aan wie ik lang niet meer gedacht heb. Ik zag ze voor me. Ik zag de aula, de gang, het grasveld en ik voelde de radiator in mijn rug waartegen ik al die lange pauzes uitzat. We hadden elkaar 33 jaar niet gezien, had ze uitgerekend. We bekenden elkaar dat zo’n hernieuwde kennismaking ook wel spannend is. Er stroomde veel water door het Damsterdiep in 33 jaar. En tegelijkertijd was het zo vanzelfsprekend en vertrouwd.

Na het bier gingen we weer uit elkaar. Zij naar haar opgooitentje op de camping, ik naar huis, naar Leermens. O, tijd, onachterhaalb’re tijd.

Lees ook het gedicht van P.C. Hooft: Geswinde grijsaert die op wakkre wieken

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Onachterhaalb’re tijd”

Geef een reactie

