Oog in oog bewegingloos

cyperse kat

Avond. Schemer. Ik sta achter het huis op de rand van de wierde. Daar beneden zie ik een kat. Een mooi beest. Groot, spitse oren, rank. Het is dezelfde kat die hier zojuist nog met een beestje in zijn bek wegrende. Ik joeg hem uit de tuin. Ik blief hier geen katten.

Hij staat bij de sloot, een dikke 5 meter onder me, op de lage wierde. Ik zie dat hij mij ziet. Hij verstart, gaat rechtop zitten en kijkt me aan. Oog in oog bewegingloos. ‘Gaan we het zo spelen?’ denk ik, ‘Oké, dit kan ik.’ En inderdaad, het is een zwoele warme avond. Ik heb niets beters te doen.

Daar staan we. Ik 5 meter boven de kat. We kijken elkaar aan. En aan. En aan. Ik knipper af en toe met mijn ogen. Of hij dat doet, zie ik niet. Maar ook bij hem bespeur ik wat beweging. Een spoortje rusteloosheid, even kijkt hij weg. Ik zet door. Ik wil dat-ie wegkijkt van me en verder loopt. Ik wil winnen.

Maar hij kijkt me weer aan. Achter hem drie schapen op het weiland. In de beuken rond de begraafplaats fladderen wat duiven. In de stal van De Bruin brult een koe. De kat en ik kijken elkaar aan. Ik wil niet opgeven maar begin me wat te vervelen. Was ik maar omgedraaid nadat hij zijn blik had afgewend. Maar ik kan niet meer terug.

Dan gaat hij erbij liggen. Ik pas.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Oog in oog bewegingloos”

Geef een reactie

