Opdat wij niet laten verpieteren

DSCN1713

Wat een woorden. De krant schreef laatst over de doorkijkrat, een hamsterplan, een toejuichfeestje, het boerkiniverbod en, als klap op de vuurpijl, de preppers-community. Preppers (van: to prepare) bereiden zich grondig voor op een wereld waar de Rus is binnengevallen of de stroom uit, waar de dijken zijn doorgebroken of het internet duurzaam verstoord.

De Volkskrant liet een prepper aan het woord: Erik, een ICT’er van 52 jaar die niet met zijn achternaam in de krant wil want als de buren weten dat hij een flinke voorraad doperwten heeft, staan ze bij een ramp in no time bij hem op de stoep.

Ik ben geen prepper.

Toch beschik ik momenteel over zo’n 100 potten jam of vruchtensaus. Daarnaast heb ik nog zo’n 10 kilo fruit in de vriezer. Ik weet: “when the shit hits the fan” en TEOTWAWKI (the end of the world as we know it) is daar, bederft dat bevroren fruit vrij snel. De voorraad is dan ook niet het gevolg van een doordacht hamsterplan maar van mijn onvermogen om al dat prachtfruit ongeplukt te laten verpieteren.

Lieve Leermsters. U weet dat ik weet dat u weet dat wij qua jam goed zitten op de dag die komt. Als het inderdaad TEOTWAWKI is en u staat op de stoep, dan hebben we voor iedereen een kwart pot. Maar niet eerder.

En heeft u tot die tijd jampotten over? Dan houd ik me aanbevolen. Opdat wij niet laten verpieteren.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

