Reüneren

music_palace_vrendenberg_r061211_h
Utrecht, 1976

Na mijn minireünie zo’n twee weken geleden die uitmondde in een glaasje bier op de Menkemaborg ben ik inmiddels toe aan het echte reüniewerk. Aanstaande zaterdag is het exact 40 jaar geleden dat ik begon met de studie Nederlandse Taal- en Letterkunde in Utrecht en dat gaat gepaard met een heuse reünie.

De zomer van 1976, wie herinnert zich die zomer niet?

Het was bijvoorbeeld de zomer dat mijn lieve arme moeder in Edingburgh door een dubbeldekker werd aangereden en er twee weken in het ziekenhuis lag. Ik herinner mij er weinig van. Vreemd want we waren erbij toen het gebeurde. U moet weten, ze rijden daar links. Mijn moeder was dat even vergeten. Van mijn zus begreep ik onlangs dat ik toen alleen maar kon huilen. Kijk, aan zo’n jongen heb je wat! Van de dagen erna herinner ik wel degelijk van alles. Het middeleeuws aandoende ziekenhuis. En vooral de ietwat obscure platenzaak in een ietwat obscuur gedeelte van de oude binnenstad.

De zomer van 1976 was ook de zomer dat ik voor mijn eindexamen in de bibliotheek studeerde omdat het thuis te warm was. Het was de zomer dat ik naar Parijs op en neer fietste vanuit Veenendaal. Het was de zomer van de eindexamenfeesten en de introductie. En dus de zomer dat ik met de studie Nederlands begon.

Wat deden we samen? Ik weet het niet meer. Ik herinner me alleen een flard van de introductie. We dronken thee bij Dieuwke in haar souterrainkamer aan het Wilhelminapark. Ze was apetrots op haar boekenplankje met de studieboeken en een aantal klassiekers. Een boekenplank, dat wilde ik ook. Trouwens, zo’n kamer ook wel.

In de aanloop er naartoe beginnen hun namen me inmiddels wel weer wat vertrouwd te worden. En LinkedIn helpt me aan wat foto’s van de mensen nu. Sommige van die foto’s roepen iets bekends in mij op.

Ik schaam me nu al voor mijn geheugen. Ik dacht eigenlijk dat ik nooit naar een reünie geweest was maar degene met wie ik in Uithuizen reüneerde, hielp me uit die droom. Ik schijn aanwezig geweest te zijn op een reünie van mijn oude middelbare school. Ze heeft er nog een foto van. Of ik het leuk vond wist ze niet.

Zie ook: Introductiedagen

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

