Vreemde mensen

IMG_1587
Uitzicht over het wad met mijn telefoon

Ik fietste gisteren een klein rondje Groningen. Ik begon in Leermens en fietste naar Noordpolderzijl en van daaruit langs het wad (ze lag er zo mooi bij, gisteren) naar het westen en dan zo’n beetje terug. Tot Noordpolderzijl vond ik het wel zonder de knooppunten maar daarna moest ik af en toe toch even op de kaart kijken. En zo stond ik bij knooppuntenplattegrond 34. Ik repeteerde voor mezelf de volgende knooppunten: 43, 44, 50. 43, 44, 50. 43, 44, 50. 43, 44, 50.

Vanuit Saaxumhuizen fietste me een jongetje van een jaar of 12 tegemoet. Hij groette vriendelijk en passeerde me. Toen bedacht hij zich en keerde om.

‘Kan ik u helpen?’ Ik realiseerde me dat hij daar een oude man zag die verward hardop tegen zichzelf getallen aan het opnoemen was. Dat is óf verdacht óf zielig. Hij koos kennelijk voor optie 2. Ik bedankte. Maar daar wilde hij niets van weten.
‘Ik ken hier goed de weg hoor,’ verzekerde hij mij. Daar, op die driesprong middenin de oneindigheid, ging hij er eens goed voor staan.
‘Daar is Den Andel, daar Westernieland, daar Pieterburen, Eenrum, Wehe den Hoorn, Saaxumhuizen.’ Hij wees de dorpen feilloos aan. Ik was onder de indruk. Hij niet:
‘Ik woon hier al heel lang hoor. En ik fiets hier elke dag. Ik moet iedere dag 20 kilometer naar school fietsen. Naar Wehe den Hoorn.’
‘Nou ja,’ zei ik, ‘ik fiets gewoon omdat ik het leuk vind.’
‘Dat kan ook.’ beaamde hij.

Mijn vrouw maakt zich wel eens zorgen over mij. Dat ik zomaar met vreemde mensen praat. Echt. Ik kan er niets aan doen. Zij beginnen. Overigens, zij reist naar Medelin om met Colombiaanse medemensen te praten die ze niet kent. Medelin, kent u die stad? Ik wel.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

4 gedachten over “Vreemde mensen”

Geef een reactie

