Ons lijf heeft een geheugen

roger-federer-backhand-slice-follow-through-at-wimbledon-2009
Federer slicet. Met bal.

Het is een mooi gebaar: tennissers die na een misslag de slag nog eens over doen. Maar dan zonder bal. Alsof ze hun zenuwstelsel alsnog in herinnering willen brengen hoe die geslicede backhand ook al weer gaat. Werkt het ook? Dat je de volgende bal wel perfect raakt, door die loze beweging, door die slag zonder bal?

Misschien weet de poëzie raad.

‘Poets ! vrouwen’ is een bloemlezing met gedichten van vrouwelijke dichters uit het noorden. Een mooie bundel met vaak prachtige gedichten. Bijvoorbeeld een gedicht van Klaske Oenema die haar ouderlijk huis bezoekt (in haar herinnering?) en bij de kapstok staat. Ik citeer een fragment:

hier riep ik mijn moeder weg van het bezoek
om haar van het bloeden te vertellen, hier stond ik
te aarzelen, besloot ik terug te gaan
naar boven, ik geef de treden van de trap
mijn gewicht zo langzaam
dat het stil blijft, ik weet nog steeds
hoe de deur geluidloos wordt gesloten

Ja, herinneringen zijn zoveel rijker en veelzijdiger dan alleen die een- of tweedimensionale herinneringen daarboven in de bol. Ons lijf heeft ook een geheugen. Onze handen die de deur precies dat zetje geven dat-ie nodig heeft. Onze voeten die precies weten welke trede kraakt en waar.

Wie die laatste regels hardop voor zich voorleest, hoort hoe die trap zich stilhoudt, hoort hoe de deur geluidloos in het slot klikt. Ja, verbeelding perfectioneert de werkelijkheid.

De bundel is verkrijgbaar bij uitgeverij Monnier.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

