Een warme dag

Koning op de Wierdeweg.jpg
Foto: Ellie Kramer

Het was een warme dag gisteren. Ik had pizza gemaakt; hij stond net in de oven. Nog een halfuurtje voordat de mevrouw die hier vaak eet, zou komen. Tijd voor een glaasje. Het was het laatste glaasje van de fles. Ik ben een opgeruimd mens die een lege fles onmiddellijk naar de glasbak brengt. Dat kan ook makkelijk want als ik de deur uitstap, moet ik 20 meter naar links en dan ben ik er ook.

Het was een warme dag. Ik had dan ook alle luiken dicht in het voorhuis. Deze dagen mis je dan niet zo veel. De renovatie van het dorpshuis brengt nogal wat heisa en stampei met zich mee; het herstellen van de bevingsschade gaat gepaard met bevingen veroorzaakt door het groot materieel dat de schade moet herstellen.

Het was een warme dag. Ik liep in mijn zwarte sportbroek en mijn lekkere oranje overhemd met korte mouwen. Blote voeten. Sloffen.

Het was een warme dag. Ik deed de deur open en stond in m’n gymbroek met een lege jeneverfles oog in oog met twee strenge politie-agenten en keek uit op een dorpsplein vol Audi’s. Grote Audi’s en een heel grote Audi. Voor dit soort momenten is ooit het woord ’schielijk’ bedacht: ik draaide mij schielijk om en zette de fles maar weer op het aanrecht.

Het was een warme dag. Mijn hoofd werkte niet zo snel. Al die Audi’s, en die ene met AA op het nummerbord? Had zoonlief niet juist een filmpje gemaakt over de koning in Oostwold? Ik deed mijn nette korte broek aan en liep naar buiten. De agenten beaamden mijn vermoeden. Jazeker: ons Koning had Leermens verrast met een bezoek van zo’n 2 uur. Een stuk dialoog met de mensen.

Het was een warme dag. Juist stond ik bij de agenten en daar liep onze Koning ons Dorpshuis uit. Ik zag Hem. Ik was er bij. Heel even.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

3 gedachten over “Een warme dag”

Geef een reactie

