Wortels

gerrit-stel-garrelsweer-kerkhof

Ik dwaalde gisteravond met een rentenierende Groningse herenboer over het oude kerkhof van Garrelsweer. We kwamen bij een aantal grote en oude grafzerken. Daar lagen zijn voorouders.

Sommige zerken waren gebarsten. ‘Daar moeten we nodig werk van maken’ bepeinsde hij. Hij hield zijn hoofd wat schuin, alsof hij al een beetje inschatte hoe of dat zou moeten gebeuren. Hij voegde er wat opgelucht aan toe dat het kerkhof een rijksmonument is en niet mag worden geruimd.

Binnenkort wordt het graf van mijn opa en oma van moederskant geruimd. Ze woonden in Harderwijk, precies tussen Twente waar ze geboren waren en Amsterdam waar ze rond 1930 gingen wonen. Handig. Zeker. Maar het moet ook wat ontworteld hebben gevoeld. Aan de andere kant. Hun ouders kwamen uit Nieuwe Pekela en waren ook al landverhuizers. Zij trokken naar het nieuwe land bij Daarlerveen, op zoek naar meer grond en betere mogelijkheden voor hun kinderen.

Ik begrijp dat je wegtrekt. Dat je je wortels achter je laat. Dat je nieuw land zoekt om nieuwe wortels te schieten. Maar het moet wonderlijk en tegelijk vanzelfsprekend zijn, dat je woont waar je familie woonde, eeuwenlang. Het land van je wortels. Dat je kunt zorgen voor de zerken van je betovergrootouders.

We fietsten in het donker terug. Het had even geregend en dat rook je. Waar het land opging in de hemel was door de duisternis niet zichtbaar. Het landschap was – om met Kouwenaar te spreken – totaal.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Wortels”

  1. Binnenkort zal ik nog een keer op zoek (en bezoek) gaan bij hun graf. Ik ben tenslotte de jongste dochter van je grootmoeders jongste broer, kom uit Daarlerveen, woon in Ermelo en ga me de dierbare herinneringen van jouw en mijn familie Kassies op die plaats overdenken.

Geef een reactie

