Hoop doet leven

diederik-samson-030

Laatst schreef de Volkskrant over de Amerikaanse bank Wells Fargo. Duizenden medewerkers hebben er op grote schaal gefraudeerd. Ze werden vervolgens ontslagen en de chef schreef in een interne mail “to everyone” dat die fraude geen pas gaf. Er stond (in het Engels): ‘Onze bedrijfscultuur is volledig gebaseerd op het juiste doen voor onze klanten.’ De schat. Een bankdirecteur nota bene.

Het is een zinnetje uit het genre ‘Zo gaan we hier niet met elkaar om.’ Jan Peter Balkenende. Het is een wens geformuleerd als feit. Als je erop gaat letten, word je een beetje verdrietig. Neem: ‘Onderweg ben ik offline’. Eigenlijk staat er: ‘Onderweg ben ik offline. Hoop ik’.

Ik las gisteren in de Volkskrant een interview met Diederik Samsom. Lees mee:

Iedereen maakt fouten onderweg. Daar leer je van. De volgende keer doe ik dat dus anders.

We krijgen meer ruimte voor ons eigen geluid.

Regeren doet pijn. Maar het is het waard geweest.

De campagne moet nog beginnen.

(over de partijdemocratie) Democratie werkt.

Oei, wat klinkt dat plotseling anders. Maar hoop doet leven. Hoopt hij.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

